Tarlós István főpolgármester 20 pontos feladatlistát dobott át Vitézy Dávidnak, a Budapesti Közlekedési Központ főigazgatójának. Nekünk is megtetszett ez a stílusteremtő műfaj, így 9 pontban szedtük össze, mit gondolunk az ügyről.
1. Demszky Gábor egyik legdühítőbb vonása volt, hogy állandóan nemlétező démonokkal harcolt. Tarlós István tényleg Vitézy Dávidban fedezte fel a város jólétét fenyegető sötét erőket?
2. Teljesen érthetetlen számunkra, hogy egy városvezető nyílt levélben ekézi a beosztottját. Ha nyűgje van, battyogjon oda, mondja el neki, mi a baja. Egyszerű felhasználók vagyunk (budapesti lakosok), nem érdekel minket semmiféle cicaharc, pláne nem főnök és beosztott között...
3. A közlekedési eszköz, mint a neve is mutatja, egy eszköz és nem cél. A forgalmat aszerint kell szervezni, ahogy ésszerű és nem úgy, ahogy azt a főpolgármester utazási szokásai megkívánják.
4. Az embereket nem lehet kasztokra osztani aszerint, hogy mivel közlekednek. Mi például szoktunk autózni, bringázni, gyalogolni és tömegközlekedni is. Nem okoz számunkra kognitív disszonanciát, ha le kell tennünk a kocsit és felszállunk a 7-es buszra.
5. Elutasítjuk azt a transzportrasszista megközelítést, hogy valakit az utazási szokásai miatt bélyegezzenek meg. Már csak azért is, mert nincs olyan, hogy autós/biciklis/gyalogos társadalom. Gyökerek persze mindenhol vannak. De az emberek mentálhigiénés problémái általában nem a közlekedési szokásai miatt keletkeznek.
6. Ma már egyértelmű minden élhető nyugati nagyváros esetében: a belvárosban a gyalogos-, a tömeg- és a kerékpáros közlekedésé az elsőbbség, ha oda valaki be akar menni autóval, viselje a következményeket (dugó, parkolási díj stb.). Egy nagyváros nem azért élhető, mert az egyik közlekedési eszköz legyűrte a másikat.
7. Egy másik nemzetközi tapasztalat az, hogy ha a belvárosba több kocsit engednek be, attól nem lesz kisebb a dugó. Egyszerűen többen és távolabbról választják majd az (egyedül vezetett) autót.
8. Nem vagyunk közlekedésmérnökök, de meggyőződésünk, hogy nem attól leszünk világváros, hogy a Nádi Tippancs utca és Fingósom utca sarkán 5 mp-cel meghosszabbítják a zöld jelzés idejét vagy ha a Fartúró úton megszüntetjük a buszsávot. A lelkünket kitennénk egy kiadós zöldhullámért, de azért ez hosszú távú stratégiának nagyon vékony.
9. A kommunistákkal szemben nem gondoljuk, hogy a társadalom nulla összegű játék, ahol az autósok akkor nyerhetnek, ha a buszozók és bringások szopóágon vannak.
A szerző külvárosi gépkocsi-tulajdonos, civilben egy BKV-bérlet és egy hatéves bringa boldog gazdája