Fotó: Fortepan
A főpolgármester nemrég azt találta mondani, hogy Budapest szélsőségesen tömegközlekedés orientált lett, mert például a nagykörúton elsőbbséget élveznek a villamosok. Tarlósnak kétségtelenül érdeme, hogy Budapest egy élhetőbb hely lett Demszky Gábor húsz éve után, de ezt az idióta tömegközlekedés vs. autó témát abbahagyhatná.
Nem ez az első alkalom ugyanis, hogy a tömegközlekedést és a biciklistákat pécézi ki a főpolgármester. Három évvel ezelőtt az egykori BKK-vezetővel való vitájában nyílt levélben ekézte Vitézy Dávidot, Tarlós István az akkori 20 pontos feladatlista elemeit ismételte meg most. A körúti villamosok elsőbbsége mellett még mindig nagyon bántják őt a buszsávok kialakítása.
Azt hihettük, hogy Tarlósnak személyes konfliktusa van Vitézyvel, és ezért bántja a tömegközlekedést, de most már egyértelmű, hogy ez személyes meggyőződése. Három évvel ezelőtt még azzal indokolta a visszaszorítás értelmét, hogy „a közúti közlekedés romlása negatívan befolyásolja a közhangulatot”.
Most az az ürügy, hogy a dugók miatt jelentősen nagyobb légszennyezettség alakul ki, bezzeg ha ütemes tempóban suhanhatnának a kocsik, akkor nem.
Ez nettó hülyeség. Budapest levegője nem azért rossz, mert dugók alakulnak ki. Azért rossz, mert megtelt autóval, tök mindegy, hogy fékpedált kell nyomogatni a dugóban, vagy a gázpedált, mert nincs dugó. Sok az autó, magas a károsanyag-kibocsátás.
Nemcsak a magasabb autószám okoz gondot, hanem az is, hogy külföldről hozunk be rendszerint 10 évnél idősebb négykerekűket. Egyre több az öreg kocsi, és egyre öregebb. Ezzel pedig az a baj, hogy az idős kocsik még csak nem is kamu EURO6-os Volkswagen-meghajtással rendelkeznek, hanem sokkal régebbi szabvánnyal. A levegő szennyezettségének szempontjából jobb lett volna, ha minél több embert vert volna át a VW, legalább kevesebb károsanyagot kibocsátó kocsik járnák az utakat.
Pedig Budapest levegője tényleg nem a legjobb, főleg az őszi-téli időszakban, amikor az időjárás miatt rendszerint eléggé para a helyzet, és szmogriadót kell elrendelni. Egyre gyakrabban, egyre többször. 2008-ban és 2009-ben még csak egyszer kellett tájékoztatási, illetve riasztási fokozatot, 2011-ben már hatszor a tájékoztatási szintet és kétszer a durvábbnak számító riasztási fokozatot. 2012-ben három riadó volt, 2013-ban pedig már öt.
2008 |
1 tájékoztatási fokozat |
2009 |
1 riasztási fokozat |
2010 |
3 tájékoztatási fokozat |
2011 |
6 tájékoztatási fokozat |
2012 |
2 tájékoztatási fokozat |
2013 |
5 tájékoztatási fokozat |
2014 |
2 tájékoztatási fokozat |
Három évvel ezelőtt többek között azt is megírtuk, hogy „nem vagyunk közlekedésmérnökök, de meggyőződésünk, hogy nem attól leszünk világváros, hogy a Nádi Tippancs utca és Fingósom utca sarkán 5 mp-cel meghosszabbítják a zöld jelzés idejét vagy ha a Fartúró úton megszüntetjük a buszsávot. A lelkünket kitennénk egy kiadós zöldhullámért, de azért ez hosszú távú stratégiának nagyon vékony.”
Illetve „a kommunistákkal szemben nem gondoljuk, hogy a társadalom nulla összegű játék, ahol az autósok akkor nyerhetnek, ha a buszozók és bringások szopóágon vannak.”
Ha Tarlós István ennyire autókra akarja optimalizálni a várost, ahelyett, hogy az elkészült fejlesztések következtében a budapestiek használják és éljék azt, akkor inkább építtessen a megújult Várkert Bazár, Kossuth tér, Ferenciek tere, Széll Kálmán tér, Móricz Zsigmond körtér helyre autópályákat, bezinkutakat, autómosókat. Majd bezingőzösebben nyaljuk a fagylaltot.