A Casablancáért Oscart kapó Kertész Mihály 100 éve készített filmjének vetítésével indult el a Magyar Filmhét. Nyugodt szívvel hívhatod el a csajodat, pasidat a MOM Parkba mozizni a héten.
Kedves sztorival indított Andy Vajna a Filmhét megnyitóján hétfőn a Művészetek Palotájában. Vajna és pár haverja 16 évesen elhatározták, hogy elkészítik első filmjüket, viszont kamerára nem futotta nekik. Kertész Mihály testvére, Gábor segítette ki őket, nem is akárhogy. Kertész Mihály egyik kameráját kölcsönözte a fiúknak. A közönség pedig azt láthatta hétfőn, miképpen „adta vissza” Vajna a kölcsönt Kertésznek. Az Oscar-díjas rendező 100 éve forgatott A tolonc című utolsó kópiáját újítatta fel a Magyar Nemzeti Filmalap és a Magyar Nemzeti Digitális Archívum.
Maga a kópia elég kalandos körülmények között került Magyarországra. Egy dohos New York-i pincében fedezte fel Balogh Gyöngyi, a Filmarchívum munkatársa a szalagokat. A kópia 2008-ban került egy portugál halászhajó segítségével Magyarországra a Duna TV akkori vezetője, Cselényi László révén. (Repülőgépen megsemmisültek volna a tekercsek.)
Szabó István rendező mesélte el a hétfői gálán a kópia további sorsát. „A filmlaboratórium akkor még nem rendelkezett a helyreállításhoz szükséges technikával, így az amszterdami filmarchívum saját költségén vállalta az anyagot megmentő fekete-fehér kópia elkészítését. A toloncról tartott New York-i filmes konferenciát követően egy amerikai cég a magyar Nyári Balázs vezetésével készített egy próbakópiát, megállította a remegését, de a költségeket nem tudta fedezni. A filmalap vezetői 2013 tavaszán megértették a film értékét és azt szabták a finanszírozás feltételéül, hogy a filmlabor készüljön fel technikailag a munkára, majd végezze el a feladatot.”
Szabó azt is megjegyezte, hogy a magyar film képes kiváló értékeket létrehozni, de úgy tűnik, hogy az előállítás mellett a megőrzés mintha háttérbe szorult volna. Az elmúlt években többen felismerték a filmek felújításának fontosságát, így örömteli látni azt a szakmai hitet és bátorságot, amellyel a Magyar Nemzeti Filmalap megmentette Kertész filmjét.
A film több érdekességgel is bír. Ez az egyetlen fennmaradt filmtekercs, amelyen Jászai Mari filmszerepben látható. A film producere Janovics Jenő volt, a kolozsvári színház igazgatója, aki létrehozta azt a kolozsvári filmstúdiót, amelyben például Korda Sándor is készített filmeket. És azt se feledjük el, hogy a filmezés feltalálása után 19 évvel készült el ez az adaptáció Kolozsvárott! A most digitálisan felújított némafilmhez remek filmzenét írt Pacsay Attila, melyet a Pannonia Symphony Orchestra adott elő – élőben - Illényi Péter vezényletével.
A tolonc című film megtekinthető lesz a héten szombaton és vasárnap az Uránia Nemzeti Filmszínházban is. Érdemes megnézni, fontos kortörténeti dokumentumról van szó.