Spíler

Ilyen az, ha egy multi elpofátlanodik – így kerüli el az adózást a Starbucks

Közzétéve: 2015. április 08. Szerző: Jockey Ewingy

Hatalmas botrány van Nyugat-Európában a Starbucks körül. A kávégyártó ugyanis nagyon komoly pénzt csalt el optimalizált. Úgy fest most már Európában is olyan intézkedésekkel akarják megfogni a nagy multikat, mint amelyeket Magyarország évekkel ezelőtt bevezetett: nem a cég által bevallott profit után, hanem az árbevétel után vezetnek be adókat. Jobb későn, mint soha. 

Mindenkinek megvan? Egy hűvös tavaszi reggelen egyetemisták, munkába igyekvő fiatal szingli 30-asok szorongatják nemzetközi kávéláncok közel félliteres űrtartalmú, gyenge minőségű feketével teli színes kartonpoharait. A kávéjukból időnként szürcsölgetve adják át magukat tömegek annak a tudatosan felépített életérzésnek, amitől mindenki egy rövid ideig kurvára globálisnak és coolnak érezheti magát. Mindezt italonként potom 800-1200 Ft közötti áron. De az életérzés megfizethetetlen. S úgy tűnik, a Starbucks is valahogy így van az adóval: azonfelül, hogy a hozzájuk hasonló cégek agresszív marketingstratégiával tönkreteszik a kávékultúrát, kis kávézók tucatjait, továbbá profitszerzés céljából a kávézást tömegfogyasztássá degradálják, ezenfelül nagyon durván meglopnak mindannyiunkat. 

Mi is beszámoltunk róla, hogy a Lux-leaks kapcsán tavaly novemberben kirobbant botrány során mi mindenre derült fény. Például arra, hogy több mint 300 multinacionális nagyvállalat, pénzügyi befektetési alapok, a nemzetközi könyvvizsgálók és adóparadicsomként szolgáló országok, így például a mostani EB-elnök, Jean-Claude Juncker által közel két évtizedig vezetett luxemburgi kormány - titkos megállapodásai folytán vélhetően több száz millió eurónyi adót csaltak el, papíroztak le kreatív módon. Az eset kapcsán több országban hatósági eljárás indult és parlamenti bizottságokat állítottak fel. Nagy-Britanniában például a pénzügyminiszter George Osborne 25%-os egységes adót vezetett be az olyan multinacionális nagyvállalatokra, mint a Google, az Amazon, az Apple vagy éppen a Starbucks, amelyek az országban termelt jövedelmüket adóelkerülés céljából külföldre menekítik.

Elgondolkodtató, hogy sem a nyugati mintákra fogékony ballib, sem az önigazolást kereső jobboldali sajtó, de a multik ellen keresztes-hadjáratot folytató magyar kormány sem kíséri figyelemmel ezeket a fejleményeket, pedig Európában épp olyan intézkedésekkel akarják megfogni a nagy multikat, mint amelyeket 2010-11-ben az Orbán-kormány bevezetett, és amely döntések miatt akkor a fejét követelték. Nevezetesen: nem a cég által eltüntetett bevallott profit után, hanem az árbevétel után vezetnek be adókat.

És ha már a kávékultúra szóba került, akkor nézzük meg a Starbucks európai adózási kultúráját: mégis mit fizet a Starbucks a többszörös marzzsal kávéként értékesített, alacsony minőségű löttyökből befolyt euró százmilliók után?

A The Wall Street Journal terjedelmes cikkben mutatja be, hogy a nemzetközi kávélánc hogyan spórolt meg minden évben több tízmilliónyi eurónyi adót. A Starbucks európai regionális amszterdami székhelye először is egy svájci leányvállalatán keresztül szerezte be a feldolgozatlan kávét, a beszerzési árnál 20%-kal drágábban, így növelve mesterségesen a költségeit és csökkentve az adóalapját. A kávé ugyanakkor természetesen sose látta a hófedte svájci Alpokat.

A svájci cégen keresztül a zöld kávét tehát az amszterdami székhelyű Starbucks Manufacturing EMEA Bv nevű cég vette meg, amely a kávét lepörkölte és értékesítette az üzlethálózatnak Európa-szerte, természetesen a piaci árnál ismét jóval magasabb értéken. Az egyes üzletek aztán jogdíjat fizetnek a még mindig hollandiai székhelyű Starbucks Coffee EMEA BV-nek. Ez a cég ezt követően továbbutalta a jogdíjat az időközben már megszűnt Alki LP angliai cégnek. A cég érdekessége, hogy egy alkalmazottja sem volt, adót pedig egyáltalán nem fizetett. A cég emellett egészen véletlenül ugyanarra a címre volt bejelentve, mint a Baker & McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda, amely iroda egészen véletlenül a Starbucks számára végzett adóügyi tanácsadást.  A neves iroda nem kívánta kommentálni az ügyet. Az Alkin keresztül végül több száz millió euró vándorolt Amerikába. Az adóügyi szabályok kijátszása révén úgy tűnik, legálisan.

A Starbucks azonban nem utalt Amerikába minden profitot: a maradékból tisztességesen leadózott Európában: a holland-kormánnyal kötött megállapodás folytán kemény 0,6%-ot. 2014-ben így az éves 407 millió eurós adózás előtti nyereségéből, 2,6 millió eurót adózott összesen. Nem meglepő, hogy az európai hatóságok rászálltak a cégre, akik most derítik fel a szövevényes céghálózatot és az egyes pénzügyi tranzakciók útját.

Nagy-Britanniában a Starbucks szintén hasonló adócsalási, adóoptimalizálási módszert alkalmazott. A Reuters hírügynökség egy 2012-es vizsgálata szerint a Starbucks – bár 1998 óta 791 üzletében több mint 3,5 milliárd font sterling bevételre tett szert – 15 év alatt mindösszesen 8,6 millió font adót fizetett. A Starbucks profitja a különféle – mesterségesen magasan megállapított - jogdíjak kifizetése miatt fordult negatívra minden évben. A bevételek egy része pedig az amszterdami regionális központnál kötött ki, ahol ugye 0,6%-kos kulccsal adózott. Ahogy arról idén februárban az Economist online kiadása beszámolt a cég tavaly komoly sikert ért el a szigetországban: 16 évnyi működés után tavaly először sikerült profitra szert tennie. Azért annyira ne örüljünk: a 409 millió fontos árbevétel mellett mindösszesen 1 millió font adózás előtti nyereséget vallottak be értek el. És itt jön egy újabb csavar: mivel a cég az elmúlt években 35 millió fontos negatív eredményt halmozott fel, azt a következő évek profitjából levonhatják, így tehát még sokáig nem kell adót fizetniük… Érthető módon ezek után meglehetősen sok brit zsebében kinyílt a bicska és  bojkotott hirdettek a Starbucks  ellen.

A Starbucks most újabb trükkökre készülhet, mivel az amszterdami regionális irodáját Nagy-Britanniába helyezte át. Kérdés, hogy milyen újabb adózási megállapodás vagy trükközés állhat a háttérben. Mindenesetre érdemes volna a Starbucks magyarországi adózási szokásait is megvizsgálni, és épp itt volna az ideje annak, hogy a magyar adóhatóság mellett a transzparenciára oly érzékeny hazai „oknyomozó” portálok a multik körme alá nézzenek. Jó pár ellopott milliárd kerülhetne elő…

És végre számoljunk le azzal a liberális propagandával is, miszerint a multi az a nyugati civilizáció tetőtől talpig tisztességes csúcsteljesítménye. A nyugati multi ugyanúgy elsikkasztja az adót mint a „kelet-európai szőrös talpú” politikusok és mucsai cégek, csak mindezt kicsit elegánsabban teszi. Hiszen ahogy az látszik: színes papírba csomagolja a szart, és elhiteti veled, hogy kurvára menő vagy tőle. Legfőbb ideje elküldeni az ilyen cégeket az anyjukba.

Közzétéve: 2015. április 08. Szerző: Jockey Ewingy

A bejegyzés trackback címe:

https://spiler.blog.hu/api/trackback/id/tr127351774

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hozzászólások

komment hozzászólás
süti beállítások módosítása