A magyar print sajtó tovább gyengélkedik, esnek az eladási számok. Néhány újság talán lassan úrrá lesz a válságon, de Simicska Lajos termékei nem tartoznak ebbe a sorba. A közéleti újságok általában 4-9, a Lajoslapok viszont 9-20 százalékot estek alig egy év alatt. A legnagyobb hagyományú polgári napilap egyenesen zuhanórepülésbe kezdett.
„Az újságírónak mindenekelőtt lelkiismeretre van szüksége” – mondta egyszer valami idézetgyáros, akit ma annyival lehetne kiegészíteni, hogy azért nem árt az sem, ha van olvasó. A magyar nyomtatott sajtó 2015 második negyedévében a Magyar Terjesztésellenőrző Szövetség friss adatai szerint újra olvasók tízezreinek bizalmát veszítette el. Meg lehet magyarázni persze, hogy „az internet előretörése”, meg a „nehéz körülmények”, és „begyűrűzött külföldről”, de ha így járnának el a sajtómelósok, akkor elfednék a lényeget. Pont úgy járnának, mint az egyszeri politikus: „teljesen világos volt, hogy amit mondunk, az nem igaz”.
Ugyanis a magyar lapok – tisztelet a kivételnek – gyengék, érdekvezéreltek és elfogultak. A kapitalizmus kegyetlen, ámde érdemek szerint válogató világában pedig a kapitalizmust általában kritika nélkül ajnározó honi újságokkra is igazak a piac törvényei. Ha nem találkozik kereslet és kínálat, az nem feltétlenül a kereslet hibája, hanem akadhat gond a kínálat minőségével is. Azt, hogy a print sajtó nincs halálra ítélve, az elmúlt hónapokban a Financial Times és az Economist nagy pénzeket megmozgató tulajváltása is jelezte.
A számok azt mutatják, hogy a print médiában a minőségi kiadványok közé sorolható Figyelő hetilap még erősödni is tudott az elmúlt egy év alatt, és növelte olvasótáborát. A napi bulvárlapok visszaesése sem drámai, nagyjából mindössze 2-4 százalékos. Aránylag tartható még a Népszabadság helyzete is, amely 5 százalékot esett, balos laptársa, a Népszava viszont 2014 második félévéhez képest is már újabb nyolc százalékot. A hetilapok aktívan értékesített példányszámai egy év leforgása alatt hat-kilenc százalékkal csökkentek. Darabra a Tóta W. Árpit mostanában feltétlenül kinyomtató Heti Világgazdaságot, százalékosan a Heti Választ hagyta el a legtöbb olvasó.
Végül a nagy kérdés, hogyan viselte a 2002-ben még százezres példányszámú Magyar Nemzet a tulajdonos által elvárt fordulatot? Röviden rosszul, bővebben pedig nagyon rosszul. Messze a többi újságnál drámaibban zuhant, mondhatni mélyrepülésbe kezdett a „polgári napilap”, amelyet minden ötödik vásárlója elhagyott egyetlen év leforgása alatt. Ráadásul a magyar piacon továbbra is minőséginek mondható, egykor legendás szombati Nemzet visszaesése még ennél is súlyosabb volt. Kérdés, hogy a Fidesz bojkottja, a korábbi szerzők távozása, vagy az új, esetenként a Népszavától, a Magyar Narancstól átemelt újságírókkal való elégedetlenség miatt nem fogy már úgy az újság. Erősen úgy tűnik, hogy Simicska óriási előfizetői kampánya nem tudta megállítani a gyors zuhanást.
Aktívan értékesített |
2014 II. félév |
2015 I. negyedév |
2015 II. negyedév |
változás (2014-2015), % |
Magyar Nemzet |
35 593 |
32 837 |
28 388 |
-20 |
MN (hétvégi) |
46 190 |
42 777 |
36 799 |
-20,3 |
Heti Válasz |
14 169 |
13 970 |
12 862 |
-9,2 |
Népszabadság |
42 683 |
41 622 |
40 540 |
-5 |
Blikk |
130 809 |
130 255 |
128 173 |
-2 |
Bors |
70 193 |
70 686 |
67 238 |
- 4,2 |
Népszava |
13 617 |
13 182 |
12 526 |
-8 |
HVG |
38 960 |
37 080 |
35 474 |
-9 |
168 Óra |
15 953 |
16 099 |
15 014 |
-5,9 |
Magyar Demokrata |
9 274 |
9 148 |
8 636 |
-6,9 |
Figyelő |
7 498 |
7 894 |
8 067 |
7,6 |