Spíler

Allah mellet tett hitet Vona Gábor! De mi köze a szúfi-iszlámhoz?

Közzétéve: 2018. január 25. Szerző: Edward Blake

vg-borito.pngA Mandiner nyilvánosságra hozott egy megdöbbentő videót, amelyen Vona Gábor, a Jobbik elnöke jól hallható módon törökül beszél, és azt mondja „senkitől nem félünk, csakis Allahtól.”

Korábban is lehetett olvasni arról, hogy Vona Gábor kapcsolatot tart fenn a Szürke Farkasok nevű szélsőséges török nacionalista és szunnita szervezettel. A kapcsolattartás és a támogatás nem feltétlenül jelentené azt, hogy még a vallásukkal is azonosult.  Egészen szürreális hallani, ahogy egy magyar párt vezetője törökül beszélve azt mondja, hogy csakis Allahot féli, azaz a Korán istenét. Jóindulatúan közelítve a történethez, felmerülhet, hogy a keresztény Istenre gondolt, ezt azonban kizárja, hogy a törökök a keresztények Istenét nem Allahnak, hanem kizárólag Tanrinak nevezik, különbséget téve a vallások istenei között.

Vona Gábor egyébként sok szálon kötődik az iszlámhoz. Igencsak ismertté vált az az idézet a Jobbik elnökétől, amely szerint „az iszlám az emberiség utolsó reménye.” Vonának bevallottan egy muszlim ember volt az esküvői tanúja, és számos alkalommal kiállt a palesztinok mellett. Egy alkalommal maga is tartotta az „Intifada” feliratú molinót, ami a muszlimok harcát jelenti Izrael ellen.

Vona írt is arról, hogy igencsak foglalkoztatja a szúfi-iszlám. Kevesen tudják, hogy Vona Gábor egy muszlim tanítót, egy szúfi misztikus írót tart szellemi iránytűnek - ahogy ő fogalmazott a szúfi misztikus szerző van érdeklődése középpontjában. A Jobbik elnöke Evola mellett René Guénonra is több alkalommal hivatkozott. Például egy 2013-as Moszkvában tartott előadásában (ahol arról is beszélt, hogy "az Európai Unió Európa elárulója") és egy magyarra fordított Evola-kötet előszavában is. A francia Guénonról tudni kell, hogy még 1912-ben Franciaországban áttért az iszlámra, majd 1930-tól 1951-ben bekövetkezett haláláig Egyiptomban élt, az iszlám vallás szúfi irányzatát követve. Guénon választott neve ʿAbd al-Wāḥid Yaḥya.

Abd al-Wāḥid Yaḥya (b)

A szúfi irányzat az iszlám ezoterikus igazságát hirdeti. Egy vallási alapon nyugvó magyarázat szerint a szúfi megnevezés onnan ered, hogy ők azok, akik Mohamed próféta mecsetjének verandáján imádkoznak, a "veranda népe" <ahl asz-szuffa>. A Wikipedia szerint „a szúfizmus nem tekinthető egységes irányzatnak. Misztikus, spirituális tanainak kialakulása számtalan rendhez és mesterhez köthető, jellemzően mindegyik saját tanításokat és gyakorlatokat követett. A szúfi utat a muszlim külsőségek és vallásjogi előírások (saría) mellett, alapvetően a befelé fordulás, azaz Allah személyes megtapasztalásának igénye jellemzi. A szúfik szerint Allah megismerése egyéni tapasztalatszerzés útján is lehetséges, míg a többi muszlim irányzat szerint Allah csak a Korán, a hadísz és a saría tanulmányozásával ismerhető meg. Napjainkban a szúfizmus újra népszerű, elsősorban a nyugati, diaszpórában élő muszlim fiatalság körében, nem csak a látványos külsőségei miatt, hanem azért is, mert sokan az iszlám misztikus formáinak felfedezésével és átélésével kívánják erősíteni elveszettnek hitt identitásukat.” Úgy látszik Vona is ebben a muszlim irányzatban találta meg elveszett identitását.

Közzétéve: 2018. január 25. Szerző: Edward Blake

A bejegyzés trackback címe:

https://spiler.blog.hu/api/trackback/id/tr4313603643

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hozzászólások

komment hozzászólás