Spíler

Nem „szélsőségesen tömegközlekedés-orientált”, hanem egészségtelen

Közzétéve: 2016. január 07. Szerző: Hattori

87375.jpg

Fotó: Fortepan

A főpolgármester nemrég azt találta mondani, hogy Budapest szélsőségesen tömegközlekedés orientált lett, mert például a nagykörúton elsőbbséget élveznek a villamosok. Tarlósnak kétségtelenül érdeme, hogy Budapest egy élhetőbb hely lett Demszky Gábor húsz éve után, de ezt az idióta tömegközlekedés vs. autó témát abbahagyhatná.

Nem ez az első alkalom ugyanis, hogy a tömegközlekedést és a biciklistákat pécézi ki a főpolgármester. Három évvel ezelőtt az egykori BKK-vezetővel való vitájában nyílt levélben ekézte Vitézy Dávidot, Tarlós István az akkori 20 pontos feladatlista elemeit ismételte meg most. A körúti villamosok elsőbbsége mellett még mindig nagyon bántják őt a buszsávok kialakítása.

Azt hihettük, hogy Tarlósnak személyes konfliktusa van Vitézyvel, és ezért bántja a tömegközlekedést, de most már egyértelmű, hogy ez személyes meggyőződése. Három évvel ezelőtt még azzal indokolta a visszaszorítás értelmét, hogy „a közúti közlekedés romlása negatívan befolyásolja a közhangulatot”.

Most az az ürügy, hogy a dugók miatt jelentősen nagyobb légszennyezettség alakul ki, bezzeg ha ütemes tempóban suhanhatnának a kocsik, akkor nem.

Ez nettó hülyeség. Budapest levegője nem azért rossz, mert dugók alakulnak ki. Azért rossz, mert megtelt autóval, tök mindegy, hogy fékpedált kell nyomogatni a dugóban, vagy a gázpedált, mert nincs dugó. Sok az autó, magas a károsanyag-kibocsátás.

Nemcsak a magasabb autószám okoz gondot, hanem az is, hogy külföldről hozunk be rendszerint 10 évnél idősebb négykerekűket. Egyre több az öreg kocsi, és egyre öregebb. Ezzel pedig az a baj, hogy az idős kocsik még csak nem is kamu EURO6-os Volkswagen-meghajtással rendelkeznek, hanem sokkal régebbi szabvánnyal. A levegő szennyezettségének szempontjából jobb lett volna, ha minél több embert vert volna át a VW, legalább kevesebb károsanyagot kibocsátó kocsik járnák az utakat.

Pedig Budapest levegője tényleg nem a legjobb, főleg az őszi-téli időszakban, amikor az időjárás miatt rendszerint eléggé para a helyzet, és szmogriadót kell elrendelni. Egyre gyakrabban, egyre többször. 2008-ban és 2009-ben még csak egyszer kellett tájékoztatási, illetve riasztási fokozatot, 2011-ben már hatszor a tájékoztatási szintet és kétszer a durvábbnak számító riasztási fokozatot. 2012-ben három riadó volt, 2013-ban pedig már öt.

2008

1 tájékoztatási fokozat

2009

1 riasztási fokozat

2010

3 tájékoztatási fokozat

2011

6 tájékoztatási fokozat
2 riasztási fokozat

2012

2 tájékoztatási fokozat
1 riasztási fokozat

2013

5 tájékoztatási fokozat

2014

2 tájékoztatási fokozat

 

Három évvel ezelőtt többek között azt is megírtuk, hogy „nem vagyunk közlekedésmérnökök, de meggyőződésünk, hogy nem attól leszünk világváros, hogy a Nádi Tippancs utca és Fingósom utca sarkán 5 mp-cel meghosszabbítják a zöld jelzés idejét vagy ha a Fartúró úton megszüntetjük a buszsávot. A lelkünket kitennénk egy kiadós zöldhullámért, de azért ez hosszú távú stratégiának nagyon vékony.”

Illetve „a kommunistákkal szemben nem gondoljuk, hogy a társadalom nulla összegű játék, ahol az autósok akkor nyerhetnek, ha a buszozók és bringások szopóágon vannak.”

Ha Tarlós István ennyire autókra akarja optimalizálni a várost, ahelyett, hogy az elkészült fejlesztések következtében a budapestiek használják és éljék azt, akkor inkább építtessen a megújult Várkert Bazár, Kossuth tér, Ferenciek tere, Széll Kálmán tér, Móricz Zsigmond körtér helyre autópályákat, bezinkutakat, autómosókat. Majd bezingőzösebben nyaljuk a fagylaltot.

Közzétéve: 2016. január 07. Szerző: Hattori

A bejegyzés trackback címe:

https://spiler.blog.hu/api/trackback/id/tr68249550

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hozzászólások

komment hozzászólás